5 måder at undgå blokeringer i jeres forsyningskæde (supply chain) uden at bruge hele budgettet

7. jul 2022 | Af: Morten Andersen

Blokeringen af ​​Suezkanalen som skete, da det 400 meter lange fragtskib Ever Given gik på grund, rykkede verden tilbage til virkeligheden i forhold til ​​komplekse, globale og tidsfølsomme supply chains. Det er et eksempel, der påvirkede millioner af mennesker.

Hvordan kan I på et lokalt niveau, reducere risikoen for problemer i jeres supply chain, der kan skade organisationens omdømme og kvaliteten i jeres kundeservice.

  1. Etabler og dokumentér et fælles udgangspunkt for opgaver og overordnede processer, f.eks. salgsordre on-boarding, ordreindtastning og kundekommunikation.
  2. Drop overflødige aktiviteter eller opgaver. Ved nærmere analyse, konstateres det hyppigt, at nogle medarbejder initierede opgaver, er overflødige eller kan automatiseres. For eksempel registrering af salgsordre, kvalificering af data og matchning af kunder og udarbejdelse af tilbud, hvor det er relevant. En stor del af disse aktiviteter kan være hel- eller halvautomatiske.
  3. Register tidspunkter og opgaver, hvor brugerne oplever vanskeligheder i udførslen af en delopgave. For eksempel at beslutte sig for de korrekte forsendelsesmetoder eller håndtere lagerbeholdning i forhold til produkt alternativer mm.
  4. Kvalitetssikre de opgaver, der introducerer mulige fejl eller dårlige data i processer. Enhver situation, hvor data bliver registeret eller indtastet i et system uden yderligere kontrol, har potentiale til fejl og bør fejlsikres.
  5. Find applikationer og delprocesser, hvor forbedret integration og automatisering kan strømline processen yderligere. For eksempel kan Salgsordrebehandling kobles til indkøbssystemer, så lagerbeholdningen hos leverandører kan kontrolleres automatisk.

Hold øje med vores kommende 5 blogindlæg om Supply Chain optimering, hvor vi ser nærmere på hvert enkelt af disse emner.