Digital arbejdskraft er på vej frem
22. september 2020 | Af: Jens Fuglsbjerg
Digital arbejdskraft (arbejdsstyrke) baseret på RPA (Robot Proces Automatisering) er på vej frem i dansk erhvervsliv.
Afgørende for konkurrenceevnen
Med digital arbejdskraft opnår I; større produktivitet, færre fejl, bedre kvalitet, sikkerhed og compliance. Fordele I ikke kan være foruden, hvis jeres virksomhed skal forblive konkurrencedygtig.
Ikke mindst i en tid hvor COVID-19 accelererer den teknologiske innovation og bidrager til at øge farten og sænke omkostningerne i virksomhederne.
Se eksempelvis hvordan vi har hjulpet INI A/S på Grønland her.
Digital arbejdskraft er ikke intelligent – men!
Digital arbejdskraft er som udgangspunkt ikke intelligent.
Den gør det, den bliver bedt om! Det vil eksempelvis sige at hente data fra andre systemer og indsætte dem i atter andre systemer uafhængigt af tid og sted.
Men digital arbejdskraft kan sammen med andet software intelligent også afvikle en forretningsproces fra start til slut uden menneskelig indgriben, og skulle der opstå en fejl – sende de behandlede data eller dokumenter til manuel behandling, se bare dette eksempel fra vores partner Kofax.
Hvad er særligt ved digital arbejdskraft?
Det særlige ved digital arbejdskraft, at det kan sættes op til at udføre de samme handlinger, som et menneske kan udføre på sin computer – bare mange gange hurtigere og uden fejl!
En usynlig digital proces med et synligt resultat!
Den kan gøre det på egen foranledning eller aktiveres af et menneske med afsæt i beskrevne og dokumenterede forretningsregler; Eksempelvis hente opdaterede priser eller valutakurser på nettet og indsætte dem i et ERP-system og sende en mailnotifikation til den ansvarlige herfor, når det er gjort. Foruden at indgå i mere komplekse forretningsprocesser.
Hvordan kan digital arbejdskraft hjælpe jer?
Den kan frigøre arbejdskraft til hurtigere at kunne levere tal og andre data til ledelsen til brug for analyse af nye strategiske forretningsudviklingstiltag, så ledelsen får mulighed for at handle hurtigere på ændringer i markedet.
Samtidigt bliver arbejdet med trivielle processer mindre ved, at de automatiseres. I en økonomifunktion vil arbejdet med eksempelvis bogføring, budgettering, rapporter, faktura- og rykkerbehandling i høj grad kunne reduceres.
Og det gælder ikke bare i økonomifunktionen, men i hele jeres virksomhed. Det er også det, vi hører fra vores kunder.
Se eksempelvis denne korte video fra Købstædernes Forsikring.
I bliver hurtigt selvkørende
Første gang at det bliver sat op, har I brug for ScanSolutions konsulenter til at hjælpe jer, men I bliver hurtigt selvkørende.
Digital arbejdskraft er baseret på, at det skal være let at gå til og sætte op og uden at kode. Det betyder, at det vil være let for brugere med teknisk indsigt at opsætte simple funktioner og let for brugerne at afvikle.
Konfiguration af komplekse funktioner vil nyde fordel af konsulenter eller folk med samme kompetence fra jeres IT-funktion. Typisk vil der være tale om tværgående funktionalitet, som stiller krav til ledelsesmæssig forankring for at gennemføre projektet.
Vores erfaring er, at der ikke går lang tid, før I selv opsætter og udvikler funktionalitet. Vi er typisk kun inde, når der er behov for mere kompleks funktionalitet, og projekterne udvikler sig.
Størst arbejde ligger ofte i at afklare forretningsprocesser og få dem beskrevet – og dem hjælper vi naturligvis også gerne med at få afdækket og beskrevet.
Læs hvordan I kommer i gang?
Men hvordan kommer I i gang? Spørgsmålene er mange og måske er I også i tvivl om, hvilke processer der kan digitaliseres? Læs videre her og bliv inspireret til, hvordan I kan komme i gang og afdække relevante områder at automatisere.
Skal vi også hjælpe jeres virksomhed?
Send os jeres kontaktoplysninger, så vender vi tilbage for en uforpligtende snak.
Morten Andersen
CEO ScanSolutions