7 Intelligent Automation tendenser i 2021
2. feb 2021 | Af: Morten Andersen
Digital transformation er fremtiden. Ved skiftet til 2021, er det tydeligt at fjernarbejde, og virtuelle forretningstransaktioner er kommet for at blive.
- Sig goddag til digital workflow transformation:
Før pandemien var åbne kontorarealer, sækkestole, cafelatte-maskiner og elektroniske whiteboards blot nogle få af de værktøjer, organisationer brugte til at fremme en mere adræt og konkurrencedygtig måde at arbejde og tænke på. COVID-19 ændrede denne tilgang med forbløffende hastighed, da medarbejdere og kunder ændrede tilgangen til fjernarbejde. Digital workflow transformation er nu det vigtigste redskab til at øge medarbejdernes produktivitet og kundeoplevelsen. Organisationer, der mestrer det digitale landskab – fra samarbejdsværktøjer (Zoom, MS Teams osv.) til automatiseringsværktøjer (intelligent automatisering, finansiel procesautomatisering og Enterprise output management) blomstrer. Virksomheder, der sidder fast i analoge forretningsmodeller, falder længere bagud. Denne tendens vil accelerere i 2021 og vil fortsætte, selv efter pandemien. - Næste generation af forretningsworkflows bygger på RPA:
RPA bredte sig som en løbeild, fordi det gjorde automatisering af rutinemæssige og kedelige opgaver hurtige, let og næsten sjove at udføre. Motivationsdræbende arbejde som monotont, klip og indsæt dataindtastning hører nu fortiden til. Hvad er det næste? For moderne B2B-virksomheder handler 2021, om at udnytte deres viden inden for RPA-automatisering – og kombinere dette med andre teknologier som procesorkestrering og dokument intelligens for at automatisere deres kritiske forretningsprocesser og skabe arbejdsgange med høj værdi. - Prioriter forretningsprocesser med høj værdi:
Organisationer anvender specificerede arbejdsgange til opgaver som kunde on-bording, fakturabehandling eller godkendelse af dokumenter – der er en del af en kompleks forretningsproces. Arbejdsgange er baseret på organisationernes viden og DNA, der styrer hvordan de gør tingene smartere, hurtigere, bedre, billigere. Men ikke alle arbejdsgange oprettes ens.
I 2021 bliver organisationer nødt til at prioritere automatiseringer, der giver mest værdi, hurtigst.Det er arbejdsgange, hvis ‘DNA’ har følgende egenskaber:- Dokumentintelligens: Arbejdsgange og processer, der anvender kognitiv dokument opsamling og AI på ustrukturerede data for at automatisere og udlæse information samt give mulighed for at analyserer data.
- Proces orkestrering: Arbejdsgange der involverer orkestrering af digitale processer og arbejdsgange i samarbejde med brugere, systemer og tilhørende data.
- Forbundne systemer: Arbejdsgange, der involverer flere kritiske forretningssystemer – virksomhedsapplikationer, ældre systemer, mobil, chatbots og mere – på tværs af interne og eksterne forretningsprocesser.
- Økosystemer er den næste evolution:
Integrerede intelligente automatiseringsplatforme – one-stop-shop-platforme med præintegrerede, automatiseringsteknologier – var den foretrukne metode til at skabe resultater for digital workflowtransformation i 2020. Men imens dette gav alle de nødvendige funktioner og AI, til at automatisere hurtigt og skabe hurtige resultater samt reducere teknisk gæld, så kræver og ønsker mange organisationer stadig special tilpasninger. Økosystemer, bliver den næste nødvendig udvikling for at udfylde dette hul. Platformsudbydere har udviklet enorme netværk af teknologier, applikationer og tjenester, der opererer inden for deres åbne, dynamiske og integrerede arkitekturer – hvilket giver adgang til et netværk af tjenester, præbyggede data forbindelser, skabeloner og løsninger. Virksomheder vil i 2021, i stigende grad anvende på disse økosystemer for at købe den forretningsfunktionalitet de ønsker – hvilket øger deres evne til at opnå de ønskede automatiseringsresultater. - ‘Bruger-udviklere’ vil sætte tempoet:
Efterhånden som mere intuitive intelligente automatiseringsplatforme dukker op, vil procesejere i partnerskab med IT have beføjelse til at fokusere automatiseringsindsatsen for at skabe specifikke resultater. Disse ‘brugerudviklere’ vil arbejde med it i en hybrid model og udnytte intelligent automatisering til at transformere informations tunge arbejdsprocesser. Mange virksomheder, der udmærker sig i dag i det nye normal, følger allerede denne tilgang og skaber smidighed, reducerer teknisk gæld og fremskynder time-to-value. Andre organisationer, der ønsker at fremskynde deres digitale transformation, vil efterligne denne model. - Forbered dig på at surfe på 5G-databølgen – eller du vil drukne i data:
I 2021 vil 5G gøre det muligt for virksomheder at transmittere, indsamle og analysere eksponentielt flere data end nogensinde før, som vil give information til forretningsstrategi og beslutningstagning. Organisationer med kapacitet og evne til at indtage denne bølge af data, digitalisere og omdanne dem til forretningsindsigt, vil være i stand til at surfe på 5G-databølgen og nå nye højder af deres ydeevne. Det hele starter med at have dokument- og datainformationsteknologi, der er nødvendig for at konvertere ustrukturerede data fra 5G-transmissioner til strukturerede dataaktiver. AI og kognitiv dataopsamling vil være nøglen til at opnå dokument- / dataklassifikation, dataanalyse og udlæsning af vigtig information fra nøgledokumenter, såsom økonomiske dokumenter mm. De uforberedte til dette vil blive oversvømmet af en tsunami af ubrugelig information og risikerer at drukne i dem. - AI styrker mængden:
AI integreret i intelligente automatiseringsplatforme og en nøgleaccelerator til at opnå digitalisering og transformation af arbejdsgange. AI vil ikke længere være det eneste domæne for data scientists inden for de store organisationer. I 2021 bliver det mere tilgængeligt for alle i en større virksomhed. Machine Learning (ML), Natural Language Processing (NLP), Intelligent Optical Character Recognition (OCR) og Image Recognition integreret i intelligente automatiseringsplatforme vil give bruger udviklere mulighed for at opnå digital workflow-transformation – styrket produktivitet og accelererede arbejdsprocesser i hele virksomheden.
Som disse tendenser viser, vil AI og intelligent automatisering gøre det muligt for større organisationer at være mere effektive, da de aflaster rutinearbejde med digitale assistenter og sætter medarbejdere i stand til at fokusere på arbejdsopgaver der skaber en højere værdi for virksomheden og dens kunder. Udnyttelse af digital transformation af arbejdsprocesser i stor skala vil drive den dynamik og agilitet, som globale organisationer har brug for, til at skabe deres konkurrencemæssige fordel i 2021.
Kilde: Liz Benson, Kofax
Liz Benson er seniorstrategi direktør for Kofax, der driver strategiformulering på virksomhedsniveau og arbejder med alliancer inden for samarbejde med supplerende økosystemteknologivirksomheder, samt skaber skalerbare og transformerende løsninger til kunder. Hun har tidligere arbejdet som Artificial Intelligence specialists for Deloitte på tværs af de føderale, statslige og lokale myndigheder samt højere uddannelsessteder i USA.
ScanSolutions ApS
Herstedvang 7C
DK-2620 Albertslund
Tel.: +45 70208172
E-mail: info@scansolutions.dk