Optimering af en ansøgningsproces i det offentlige Danmark

22. april 2020 | Af: Morten Andersen

ScanSolutions løser opgaver for en lang række kunder.

I blandt dem befinder sig ATP, som vi senest har samarbejdet med om løsninger knyttet til Udbetaling Danmark | Boligstøtte og Sikring og AES | Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES).

Specifikt for Boligstøtte har ScanSolutions i samarbejde med Udbetaling Danmark | Boligstøtte udviklet og implementeret en løsning, der digitaliserer og automatiserer ansøgnings- og sagsbehandlingsprocessen. Det giver en stor tidsbesparelse og bedre kvalitet i behandlingen af ansøgningerne.

Udbetaling Danmark sørger for udbetaling af boligstøtte

Udbetaling Danmark | Boligstøtte sagsbehandler, beregner og udbetaler boligstøtte med afsæt i ansøgninger fra borgere i kommuner over hele Danmark. Det skal ske indenfor 9 uger fra der er afleveret en ansøgning. I forbindelse med ansøgningen skal der udfyldes et skema og vedhæftes nødvendig dokumentation til at afgøre og beregne størrelsen af en evt. støtte.

Det kan du læse mere om her: https://www.borger.dk/bolig-og-flytning/Boligstoette-oversigt/Boligstoette-soege

Hvad tilbyder den nye løsning?

Løsningen automatiserer behandlingen af ansøgninger om boligstøtte.

Ansøgningerne kommer typisk ind via E-boks, e-mails og indskannede dokumenter sammen med omtalte dokumentation eks. lejekontrakter.

Tidligere skulle sagsbehandlerne gennemlæse og behandle sådanne lejekontrakter for at afgøre, om der skulle tildeles tilskud eller ej. I dag bliver de i stedet læst og valideret af den nye løsning.

Er der ingen afvigelser kører de automatisk igennem systemet uden stop og bliver afleveret til en folder, hvor en softwarerobot tager fat i disse og sørger for den videre behandling.

Viser der sig omvendt afvigelser, så bliver de udtrukne oplysninger anført på en fejlliste sammen med de udtrukne informationer fra lejekontrakten for at blive behandlet af en sagsbehandler manuelt. Herunder bliver de adskilt i simple og tunge fejl, der giver en meget effektiv fejlhåndtering og forretningsproces.

Simple fejl er eksempelvis manglende oplysninger, som hurtigt kan udfyldes og lignende. Tunge fejl er omvendt fejl, som kræver en mere omfattende behandling og måske en helt ny behandling.

Oplysninger udtrækkes

I tillæg til denne proces bliver de samtidigt gennemset for oplysninger af relevans for vurdering af boligtilskuddets størrelse med udgangspunkt i en liste som UDK | Boligstøtte selv vedligeholder, som bliver sendt til sagsbehandlerne.

Hvad er løsningen opbygget af?

I løsningen indgår avanceret software fra Kofax og egenudviklede løsninger fra ScanSolutions med integration til den øvrige IT-infrastruktur hos ATP.

Læs mere om produkterne bag løsningen her:

https://scansolutions.dk/scan-transform-automatiserer-og-digitaliserer-alle-typer-af-informationer/.

Optimering af en ansøgningsproces i det offentlige Danmark

ScanSolutions ApS

Naverland 31
DK-2600 Glostrup

Tel.: +45 70208172
E-mail: info@scansolutions.dk